Aktualności

Dał się oszukać na "akcje Orlenu" - stracił 10 tysięcy złotych

Data publikacji 28.07.2022

69-latek przebywający na urlopie w Kazimierzu Dolnym stracił 10 tysięcy złotych chcąc zainwestować w "akcje Orlenu". Mężczyzna najpierw odpowiedział na fałszywe ogłoszenie, a następnie, postępując zgodnie z instrukcjami oszustów, zainstalował w telefonie program do zdalnego sterowania i podał swoje dane, które przestępcy wykorzystali, by wyprowadzić z jego konta pieniądze. Apelujemy o rozsądek!

Zawiadomienie o oszustwie wpłynęło do puławskiej komendy wczoraj. 69-letni mieszkaniec województwa wielkopolskiego, przebywający z żoną na wczasach w Kazimierzu Dolnym, poinformował policjantów, że w wyniku działania oszustów stracił prawie 10 tysięcy złotych.

Z relacji zawiadamiającego wynika, że zaczęło się od ogłoszenia w internecie o łatwym i szybkim zarobku na "akcjach Orlenu". Z ogłoszenia, zawierającego zdjęcia kierownictwa spółki wynikało, że można zarobić nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. 69-latek postanowił nabyć trochę akcji. Zadzwonił pod podany w ogłoszeniu numer i w rozmowie z kobietą, która odebrała telefon dowiedział się, że musi zainwestować minimum tysiąc złotych. Postanowił zaryzykować i przelał żądaną kwotę na podane przez rozmówczynię konto. Wcześniej, za jej namową, zainstalował sobie na telefonie aplikację do bankowości internetowej.

Po kilku godzinach, do 69-latka zadzwonił mężczyzna, który poinformował go, że chcąc inwestować dalej, musi zainstalować na telefonie aplikację QuicSupport. Jest to zdalna pomoc techniczna, która używana prawidłowo i w słusznej sprawie, pozwala świadczyć np. zdalną pomoc techniczną w przypadkach kiedy użytkownik udostępniający zdalny dostęp do swojego komputera nie jest obyty z jego obsługą.

Niestety, w tym przypadku, mieszkaniec województwa wielkolskiego, instalując tę aplikację, nieświadomie umożliwił dostęp do swoijego telefonu oszustom. Dodatkowo, zrobił zdjęcia swojego dowodu osobistego oraz karty do bankomatu i również wysłał fałszywemu doradcy. Gdy rozmówca zaczął się domagać hasła do internetowego konta bankowego, 69-latek nabrał podejrzeń co do jego zamiarów. Zgodził się podać tylko jednorazowe hasło i zakończył rozmowę.

Gdy zalogował się powtórnie na swoje konto, odkrył, że 9 tysięcy złotych zostało przewalutowane na dolary w banku poza granicami Polski. Natychmiast skontaktował się z obsługą swojego banku, która poleciła mu zablokować konto oraz unieważnić dowód osobisty i kartę do bankomatu, aby zapobiec kolejnym transakcjom, w tym np. zaciągnięciu pożyczki.

W sumie, 69-letni mieszkaniec Wielkopolski stracił blisko 10 tysięcy złotych.

Policjanci wyjaśniają sprawę i jednocześnie apelują o ostrożność i rozsądek podczas transakcji finansowych. Chcąc odpowiedzieć na ogłoszenie, za każdym razem powinniśmy sprawdzić, czy ogłoszenie jest autentyczne – powinno przekierowywać nas na oficjalną stronę firmy. Jeśli tak się nie dzieje, najprawdopodobniej mamy do czynienia z próbą wyłudzenia pieniędzy. Nie instalujmy dodatkowych aplikacji lub oprogramowań na urządzeniach, z których następuje logowanie do banku. Zwłaszcza jeśli wymaga tego rzekomy „doradca” inwestycyjny. Nie autoryzujmy przelewów, których sami nie wykonujemy i nie podawajmy swoich danych!

komisarz Ewa Rejn - Kozak

Powrót na górę strony