Aktualności

Nie daj się oszukać - nie klikaj w nieznane linki i uważaj gdy kupujesz lub sprzedajesz przez Internet

Data publikacji 16.10.2024

73-letni mieszkaniec Puław stracił prawie 20 tysięcy złotych, gdy podczas sprzedaży opon samochodowych przez Internet kliknął w link, a następnie podał kody BLIK osobie, która miała zweryfikować płatność. Ostrzegamy przed pochopnym podejmowaniem decyzji finansowych, klikaniem w nieznane linki oraz podawaniem kodów autoryzacyjnych do transakcji osobom, których nie znamy.

Sprawa zaczęła się od tego, że mieszkaniec powiatu puławskiego zamieścił na popularnym portalu ogłoszeniowym ogłoszenie o sprzedaży 4 opon do samochodu marki Audi za kwotę 5 tysięcy złotych. Niedługo później otrzymał wiadomość, że opony zostały kupione i musi potwierdzić płatność. W wiadomości podany był również link. Mężczyzna kliknął w link i otrzymał informację, że kupujący dokonał opłaty w wysokości 6 tysięcy złotych.

Zaraz potem zadzwonił do niego nieznany numer. Rozmówca przedstawił się jako osoba z nadzoru transakcji portalu i polecił 73-latkowi aktywować link oraz zwrócić tysiąc złotych. Wykorzystując fakt, że puławianin był zajęty i miał ważne sprawy rodzinne do załatwienia, ponaglając go doprowadził do tego, że 73-latek zalogował się na swoje konto bankowe, podał rozmówcy kody BLIK i czekał na zakończenie transakcji.

Gdy zauważył, że coś się nie zgadza i zaczął dopytywać, połączenie zostało przerwane. Po sprawdzeniu stanu konta okazało się, że zniknęło z niego prawie 20 tysięcy złotych. Część pieniędzy została wypłacona za pomocą BLIK-ów, a część przelana na konto w Irlandii. Widząc to, 73-latek zablokował dostęp do swojego rachunku i zgłosił się do komendy.

Przypominamy i ostrzegamy - sprzedając w Internecie również można zostać oszukanym. Aby tego uniknąć nie należy klikać w nieznane inki przesłane w wiadomościach, uważnie czytać SMS-y autoryzacyjne oraz nie reagować na prośby o zalogowanie się do konta bankowego, podania hasła jednorazowego lub jakiegokolwiek identyfikatora, numeru karty kredytowej, czy loginu do banku.

komisarz Ewa Rejn - Kozak

Powrót na górę strony