Aktualności

Nie daj się oszukać podczas zakupów w Internecie

Data publikacji 30.05.2019

Tylko w ciągu ostatniego miesiąca do Komendy Powiatowej Policji w Puławach wpłynęło kilkanaście zgłoszeń dotyczących oszustw internetowych. Kwoty, na jakie zostali oszukani mieszkańcy naszego powiatu są różne i wahają się od kilkudziesięciu złotych po kilkanaście tysięcy. Podpowiadamy jak tego uniknąć i nie dać się oszukać.

Handel w Internecie jest coraz bardziej popularny. Coraz więcej osób korzysta ze sklepów internetowych oraz portali aukcyjnych. Niestety jest to wykorzystywane przez oszustów. Osoby te nie przebierają w środkach, bazując przede wszystkim na naiwności i nieświadomości przeciętnego użytkownika Internetu.

Do Komendy Powiatowej Policji w Puławach niemal codziennie wpływają nowe zgłoszenia dotyczące oszustw dokonanych podczas zakupów przez Internet. Kwoty, na jakie zostali oszukani mieszkańcy naszego powiatu są różne i wahają się od kilkudziesięciu złotych po kilkanaście tysięcy. Ofiarami oszustów są osoby w różnym wieku, mieszkańcy miast i wsi, o różnym statusie społecznym. Padają ofiarami przestępstwa kupując zarówno rzeczy drobne, typu książki czy zabawki, a także te o dużej wartości takie jak sprzęt RTV, części do samochodów, meble, odzież. Bywa również, że zaliczka w kwocie kilku tysięcy złotych wpłacona np. na samochód lub ciągnik rolniczy trafia na konto oszustów.

Podajemy kilka porad, jak postępować żeby nie dać się oszukać podczas zakupów w Internecie.

Bezpiecznie korzystaj z Internetu.

Nie kupuj w sieci korzystając z komputerów usytuowanych w kafejkach internetowych lub ogólnodostępnych. Tam najłatwiej utracić poufne danych. Używaj tylko komputera domowego i zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą. Upewnij się czy połączenie internetowe jest bezpieczne - na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zainstaluj niezbędne, legalne programy zabezpieczające, zapory sieciowe i regularnie je aktualizuj. Zabezpiecz swoją przeglądarkę i unikaj podejrzanych stron internetowych. Nie udostępniaj swoich haseł.

Nie łap okazji – rozsądnie wybieraj przedmiot.

Uważaj na super okazje. Zbyt niska cena powinna wzbudzić naszą czujność. Dokładnie zapoznaj się z ofertą, przeczytaj opis – powinien szczegółowo opisywać przedmiot, który cię interesuje. Przyjrzyj się zdjęciom. Jeżeli są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących szczegóły interesującego nas przedmiotu. Sprzedający powinien w ofercie precyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia.

Wybierz solidnego sprzedawcę.

Najważniejsze to wybrać sprzedawcę, który cieszy się zaufaniem wśród swoich klientów. Korzystaj ze sprawdzonych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku. Wybierz osobę lub firmę, z którymi łatwo można się skontaktować. Sprzedający w Internecie powinni udzielić rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzi. Sklep lub firma powinna podawać takie dane jak NIP, REGON oraz nr KRS (numer z Krajowego Rejestru Sądowego). Korzystaj z systemu komentarzy oraz oceny sprzedaży. Dowiedz się w jaki sposób możesz zapłacić za przedmiot i jak go otrzymasz. Jeśli dostałeś maila z informacją o zakupie, sprawdź dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podany w niej jest nr konta, na który masz przelać należność. Zawsze kiedy masz wątpliwości skontaktuj się ze sprzedawcą.

Sprawdź swoje prawa zanim klikniesz.

Kupujący przez Internet ma więcej praw niż podczas zakupów w sklepie tradycyjnym. Jeśli kupujemy u przedsiębiorcy możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od zakupu. Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Ma on z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni - to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek , biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert. Kupując w sieci także przysługuje nam gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane prawnie).

Nie panikuj – czyli co zrobić gdy przesyłka nie dotarła.

Postaraj się nawiązać kontakt ze sprzedawcą. Pamiętaj, że regulaminy aukcji czy sklepów internetowych zakładają kilka dni na podjęcie kontaktu z kontrahentem i na odpowiedź. Jeśli minęło zbyt dużo czasu lub otrzymałeś przedmiot znacznie odbiegający od tego, co zakupiłeś w Internecie zacznij działać. Jeśli w Internecie zaczyna pojawiać się coraz więcej opinii o braku kontaktu ze sprzedawcą to sytuacja, która powinna nas zaalarmować. Skompletuj dokumentację dotyczącą transakcji (korespondencję ze sprzedającym, potwierdzenie dokonania zapłaty itp.) i zgłoś sprawę na Policję.

E.R.K

 

Powrót na górę strony